Autor Tema: Resum meteorològic de l'Hivern climàtic del 2016  (Llegit 559 cops)

0 Usuaris i 1 Visitant estan veient aquest tema.

Desconnectat Ilde C. P.

• Associat AVAMET
  • Pluja
  • *
  • Missatges: 101
  • Gaudiu d'aquest dia!
Resum meteorològic de l'Hivern climàtic del 2016
« el: 13 de Mar de 17, 09:16:13 am »
Bon dia i bona hora, companys d’afició:

Tot seguit mostraré els resultats que m’han eixit d’aplegar les dades meteorològiques registrades al meu observatori durant els 3 últims mesos, Desembre, Gener i Febrer, que es consideren com a Hivern climàtic, perquè pertanyen al trimestre on la temperatura és la més baixa de l’any. A més de les temperatures mitjanes, la precipitació acumulada i la velocitat mitjana i direcció dominant del vent, en aquest període, també faré una breu ullada a l’històric de dades del meu observatori, 19 anys per a la pluja i 9 anys per als altres meteors.

El més destacable d’aquest període han sigut els 2 episodis de pluja esdevinguts a Desembre i a Gener, generats per una situació de “gota freda” en altura, vella coneguda nostra i gairebé sempre responsable d’excepcionalitats pel que a fa a la pluja al nostre petit país mediterrani.  Aquest darrer Hivern climàtic, després de 6 anys seguits amb sequera estricta, la pluviometria al meu observatori d’aficionat, situat al terme de Bétera (Camp de Túria), s’ha girat com un calcetí i ha assolit el valor màxim obtingut en els darrers 19 anys, és a dir, des que vinc recollint dades. Aquesta aigua que ha amerat la terra de bon començament d’any és una garantia de collites abundoses més endavant, quan vinga el temps calorós; tanmateix, la dada té un altre vessant, diguem-ne negatiu, que prediu un Estiu més eixut del normal, en suposar que la pluviometria mantindrà la mitjana anual, és a dir, que ja ha descarregat quasi tota l’aigua que havia de caure al llarg de l’any. Però siguem positius: no és de trellat cridar la negativitat abans d’hora.

L’Hivern climàtic al racó de la comarca del Camp de Túria on vinc recollint les dades (La Conarda de Bétera), a grans trets, ha anat així: la temperatura mitjana s’ha situat en 10,9º C, tan sols 0,4º C superior a la normal (que considere com la mitjana de la sèrie oficial de 30 anys, 1971-2000, de l’observatori de referència més proper: l’aeroport de Manises, corregida per la diferència d’altura entre observatoris), la pluja replegada, 306 mm, ha aconseguit superar la xifra normal (mitjana de la sèrie oficial de 30 anys citada abans) en 186 mm!, tot un rècord al meu observatori i el vent ha bufat de mitjana a 4,2 km/ h, 1,0 km/ h més fluix que la mitjana de 9 anys de registres del meu observatori per al mateix període estacional i, sense abandonar aquest darrer meteor, la direcció predominant ha sigut la component Oest, la més habitual per a l’estació hivernal al lloc on visc. Ho podeu comprovar amb una miqueta més de detall en el quadre resum que he preparat i que vos adjunte al final d’aquest apunt.

Si ara ens fixem en les gràfiques de l’evolució anual de la temperatura mitjana i de la pluja replegada durant l’Hivern climàtic dels darrers anys (que també adjunte), amb petites oscil·lacions, la temperatura segueix una línia lleugerament ascendent (la línia verda mostra la tendència, que en 2017 es troba situada 1,3º C per damunt del patró); mentre que la pluja manté una evolució contrària, tot i la major irregularitat de els oscil·lacions que no ho fa evident a primer colp d’ull (la línia fúcsia mostra la tendència, on aquest any se situa uns 30 mm per davall del patró). He de fer de bell nou afermament que són uns resultats esperats dins del fenomen anomenat escalfament global, que hui pràcticament cap científic no el posa en dubte.

Quant a les previsions per a la Primavera climàtica que ara comença, segons AEMet, a la banda Est de la península Ibèrica continuarem amb temperatures superiors a les normals, però precipitacions dins de la normalitat. Una de calç i una altra d’arena.

Tot això també ho he desenvolupat en un apunt del meu blog:  http://blocs.mesvilaweb.cat/ildecp/?p=271403.

Fins la propera i a seguir bé.