Hola!:
Que Juliol vidria fortet ja ens ho imaginàvem, per l’estació en què es troba i el refranyer s’encarrega de recordar-nos-ho. Tot i això no ens en podem queixar, perquè l’onada de calor excepcional de mitjan de mes, que va assolir marques absolutes a la conca del Guadalquivir, va arribar afeblida al litoral i prelitoral valencià on em trobe, per la situació de Llevant, si bé la basca hi fou d’anomenada, de dia i de nit. A més a més, la situació es va repetir per a acomiadar el mes, potser no tan excepcionalment, però ausades que també hi calfà de valent!
Això, traduït a la mitjana de temperatura, va deixar un Juliol prou més càlid del normal, sense arribar, però, al valor extraordinari del proppassat Juny. La pluja, per la seua banda, ha “fet fugina”, com ens té acostumats de fa temps i és comú al Juliol: quatre gotes mal comptades i brutes de fang caigueren. El vent, el nostre amic assuavidor de les calorades de secà, s’ha comportat dins de la normalitat, bufant amb força de Llevant a les hores centrals del dia, portant la frescor i humitat de la mar, empentat pel buit deixat per l’aire escalfat i allunyat del terra abrasat.
Si peguem una ullada ràpida a les dades, tenim que al meu observatori d’aficionat, situat a la Conarda de Bétera (Camp de Túria):
- La
temperatura mitjana = 25,5º C, 1,1º C per damunt de la sèrie normal (1971-2000 a l’aeroport de Manises corregida per la diferència d’altura)
per a un mes de Juliol.
- La
pluja recollida = 1 mm, un 93 % inferior a la que marca la mitjana de la sèrie normal per a Juliol. Malgrat això i també gràcies a les pluges abundants de Gener i generoses de Març, hem mantingut un superàvit pluviomètric anual d’un 41 % i un altre per a l’any hidrològic (en els primers 11 mesos, de Setembre del 2016 a Juliol del 2017) d’un 32 %.
- El
vent: Intensitat mitjana = 5,9 km/ h, 0,5 km/ h més alta que la mitjana de 9 anys de dades recollides al meu observatori en Juliol.
Direcció dominant de l’Est (ESE), la més habitual al meu observatori en Juliol (component Est = 100 %, ESE = 56 %).
Si voleu, l’anterior informació la podeu ampliar al quadre-resum i a les gràfiques meteorològiques que adjunte tot seguit; així com a l’apunt que he penjat al meu blog:
http://blocs.mesvilaweb.cat/ildecp/?p=271769.
Que el que ens queda d’Estiu siga més fresquet i plovedor!