Bon dia i bona hora, companys d’afició:
Tot seguit vos mostraré els resultats que em resulten d’ajuntar les dades meteorològiques registrades al meu observatori, situat a La Conarda de Bétera (Camp de Túria), durant els 3 últims mesos,
juny, juliol i agost, que es consideren com a Estiu climàtic, perquè pertanyen al trimestre on s’obtenen les temperatures més altes de l’any. A més de les temperatures mitjanes, la precipitació acumulada i la velocitat mitjana i direcció dominant del vent registrades en aquest període, també faré una breu ullada a l’històric de dades del meu observatori, 20 anys per a la pluja i 9 anys per als altres meteors.
Abans de comentar les dades habituals, acostume a començar per les singularitats que m’he trobat al llarg del trimestre considerat; si bé, només n’he trobades un parell: tan sols que
la temperatura mitjana de Juny ha sigut la més alta i que la temperatura mínima d’Agost ha estat la més baixa de la sèrie dels mesos corresponents (9 anys de dades).
Les dades calculades del darrer Estiu climàtic assenyalen una estació de mitjana més càlida i una pluja acumulada una mica per damunt del que era normal abans del canvi de segle, durant el període de tres dècades immediatament anterior que agafe com a patró (dades de l’observatori de l’aeroport de Manises). I pel que fa al vent, cap novetat, ja que el domini del règim de brises no falla quasi mai durant els mesos estiuencs.
A grans trets, ha anat així:
la temperatura mitjana s’ha situat en 25,0º C, 1,4º C superior a la normal;
la pluja replegada, 72,0 mm, un 36 % per damunt de la xifra normal (53 mm); i
el vent ha bufat de mitjana a 5,7 km/ h, 0,7 km/ h més fort que la mitjana de 9 anys de registres del meu observatori per al mateix període estacional; i, sense abandonar aquest darrer meteor,
la direcció dominant ha sigut de l’Est, com és habitual al lloc on visc a l’estació estival. Ho podeu comprovar amb una miqueta més de detall en el quadre resum que he preparat i que vos adjunte al final d’aquest apunt.
Si ara ens fixem en les gràfiques de l’evolució anual de la temperatura mitjana i de la pluja replegada durant l'Estiu climàtic dels darrers anys (que adjunte), veurem que, amb petites oscil·lacions,
la temperatura segueix una línia quasi estable, al voltant d’1,0º C per sobre del patró (línia fosca discontínua) i tan sols lleument ascendent (la línia verda en mostra la tendència); mentre que
la pluja, amb la lògica major irregularitat de les oscil·lacions,
manté una evolució contrària, descendent, si bé també poc significativa (la línia fúcsia en mostra la tendència) i
gairebé en línia amb el patró. Sembla, doncs, que l’evolució progressiva cap a l’escalfament i l’eixutesa es fan més evidents fora de l’Estiu.
Quant a les previsions per a la Tardor climàtica que ara comença, segons AEMet, a la banda Est de la península Ibèrica continuarem amb temperatures superiors a les normals i precipitacions dins de la normalitat; és a dir, continuem amb la mateixa perspectiva de mesos anteriors.
Tot això també ho he desenvolupat en un apunt del meu blog:
http://blocs.mesvilaweb.cat/ildecp/?p=271874.
Salut i pluja.