Hola!, companys:
Com ja és habitual als darrers decennis, l’ Octubre d’aquest 2017 ha sigut un mes més càlid del normal, en la línia del que tinguérem l’any passat. Quant a les màximes, l’anomenat “Estiuet de st. Miquel” es perllongava més del compte per la persistència d’un matalàs càlid al damunt nostre i, tret d’uns pocs dies més fresquets (més com més cap al final del període), la resta foren més aviat càlides, destacant-ne tres que assoliren els 29-30º C amb vents aponentats (dies 5, 21 i 27). Les mínimes, en canvi, foren més regulars, anant cap avall conforme augmentaven les hores nocturnes. També va ajudar, durant la darrera setmana i escaig, l’origen centreeuropeu (fresquet, doncs) dels vents, junt amb el domini de l’oratge anticiclònic i les calmes nocturnes, que feien baixar els registres per efecte de l’anomenada inversió tèrmica; tot això sense ultrapassar (per davall) els 12º C.
La precipitació recollida aquest mes ha estat ridícula, si tenim en compte que Octubre es, històricament i de mitjana, el mes el més plujós de l’any. De fet, aquest 2017 hem assolit la segona posició quan a Octubre més sec en els darrers 20 anys (dades del meu observatori). Tota va caure cap a la meitat del període, sobretot el dimecres, 18, pel pas d’un parell de fronts freds bastants actius acompanyats d’una bossa d’aire fred en altura, que en venir de Ponent (Llebeig en concret) no va deixar massa pluja: 3,4 mm. Dijous, 19, les restes d’inestabilitat amb fronts que giravoltaven un centre de baixes pressions situat al mar Balear feien que a la vesprada cresqueren unes tempestetes que, tot en gros, descarregaven uns minsos 0,6 mm. Tots dos foren els episodis més destacables.
Per la seua banda, la intensitat i la direcció del vent han estat fidels a l’estadística mitjana del meu observatori, que diu que Octubre és el mes menys ventós de l’any i amb domini quasi migpartit entre la component de Llevant i la de Ponent (en aquest cas ha estat la segona, cosa ben coherent, per altra banda, amb la sequera observada).
Tot seguit vos faré "cinc cèntims" de les dades meteorològiques més importants del proppassat Octubre, tal com han quedat registrades al meu observatori d’aficionat, situat a la banda més alta del terme de Bétera (Camp de Túria), a un racó de la partida de les Malladetes. Començaré amb un ràpid colp d’ull a les dades més significatives:
- Temperatura mitjana = 19,5º C, 1,6º C per damunt de la sèrie normal (1971-2000 a l’aeroport de Manises corregida per la diferència d’altura) per a un mes d’Octubre.
- Pluja recollida = 4,6 mm, un 94 % inferior a la que marca la mitjana de la sèrie normal per a Octubre. Ara sí que ens hem menjat el superàvit de les pluges abundants de Gener i generoses de Març i ens hem quedat pràcticament a 0 (balanç pluviomètric anual: +0,6 %); així mateix, hem engrossit el dèficit de l’any hidrològic 2017-2018 (balanç pluviomètric des de Setembre del 2017 fins al mes actual: -91 %).
- Vent: Intensitat mitjana = 3,9 km/ h, 0,9 km/ h més alta que la mitjana de 9 anys de dades recollides al meu observatori en Octubre. Direcció dominant de l’Oest, també habitual al meu observatori en Octubre (Est = 44 %, Oest = 56 %).
Continuaré amb un quadre resum dels valors mitjans, extrems o acumulats de temperatura, pluja i vent, i completaré el panorama amb les gràfiques de l’evolució temporal d’algunes de les variables meteorològiques més comunes, imatges que vos adjunte tot seguit.
Fins l’altra i molta salut i pluja!