Autor Tema: Saturno: "El Senyor dels Anells"  (Llegit 5267 cops)

0 Usuaris i 1 Visitant estan veient aquest tema.

Desconnectat meteoloco

• Tempesta
  • *
  • Missatges: 1.912
  • Zen
Saturno: "El Senyor dels Anells"
« el: 14 de Ago de 07, 18:54:18 pm »
Crec interessant posar unes fotos de Saturno fetes per L'Agrupació Astronòmica de Novelda "Jorge Juan" en les quals es pot observar perfectament com canvia el posicionament dels anells. Saturn és un planeta que té un periode de traslació molt superior a la Terra (tarda 30 anys terrestres en completar la seva  órbita alvoltant del Sol). Este fet, permet que el anells canvien la seva apariència, segons la posició relativa d'este planeta i la Terra, de tal forma que en un periode de 30 anys (aproximàdament) podem passar de veure els anells completament en perpendicular respecte al nostre plànol (posició més favorable), a veure'ls completament de canto (posició menys favorable, ja que tan sols estariem veient el "grossor" dels anells. Per últim comentar que Saturn és un planeta que té un movimient de rotació molt ràpid, de tal forma que tarde poc més de 10 hores en rotar sobre sí mateix. Este moviment tan ràpid genera una força a l'equador del planeta que fa que se'ns mostre (en fotografies de més qualitat), més axatat pels pols, que per exemple la Terra.

FOTOGRAFIA Nº 1.
Treta al mes de juny de 2006
Telescopi Celestron Smith-Cassegrain de 2000 mm
Webcam Philips SP 900

FOTOGRAFIA Nº2Treta al mes de febrer de 2007
Telescopi Celestron Smith-Cassegrain de 2000 mm
Webcam Philips SP 900

Es pot observar la distinta posició dels anells, tot i que la fotografia ha sigut posteriorment retocada amb el Registax i el Photoshop amb la finalitat de posar el anells en horitzontal; de ahí la banda oblícua en el primer cas, i vertical en el segon (que no es més que la rotació de la fotografia)

Com tot els començaments no son gens fàcils. Hem perdut nits senceres per a obtindre fotografies que no han eixit bé i moltes mal (del errors poc a poc s'apren  ;D). Pose un exemple de Saturn fotografiat amb un Celestron C-9, però sense diafragmà tot el necessari.

Poc a poc aniré penjat en altre post algunes fotos de Júpiter, i deixar este (si et pareix bé), per anar penjat fotos de Saturn i poder comprobar la posició dels anells, respecte a la Terra. Dir que Saturn pràcticament ja no es observable.

« Darrera modificació: 14 de Ago de 07, 19:07:30 pm per meteoloco »
Estació meteorològica de Novelda-Cucuch. 300 msnm

No parles si allò que vas a dir, no és més bonic que el silenci. (proverb xinés)

Desconnectat Timonet gelat

• Soci Fundador d'AVAMET
  • Administrador
  • Mediterranean DANA
  • *
  • Missatges: 7.093
Re: Saturno: "El Senyor dels Anells"
« Respondre #1 el: 15 de Ago de 07, 02:12:13 am »
Com mola... Saturn és el tipic planeta dels dibuixos de la tele.. amb el rodalet... ;D
Entre Ontinyent (340 msnm) i Madrid (650 msnm)

Desconnectat felet

• Associat AVAMET
  • Mediterranean DANA
  • *
  • Missatges: 5.848
  • Soci fundador d'AVAMET
    • meteontinyent
« Respondre #2 el: 15 de Ago de 07, 09:16:04 am »
Com mola... Saturn és el tipic planeta dels dibuixos de la tele.. amb el rodalet... ;D

Sí, encara que no tots saben que també Júpiter, Urà i Neptú tenen els seus anells... pràcticament invisibles des de la Terra però identificats per les diferents sondes que hi han arribat i per algun eclipsi amb estrelles que troben pel camí en el seu recorregut per la bòveda celest...

Desconnectat Vaqueret

• Equip tècnic AVAMET
  • Mànega
  • *
  • Missatges: 4.113
  • El seny em perseguix... pero jo soc més ràpid.
« Respondre #3 el: 16 de Ago de 07, 16:56:53 pm »
A.R. i declinació, plis.... (per que el que es veu cap a sagitari serà jupiter,no?)

Desconnectat meteoloco

• Tempesta
  • *
  • Zen
« Respondre #4 el: 16 de Ago de 07, 22:43:09 pm »
A.R. i declinació, plis.... (per que el que es veu cap a sagitari serà jupiter,no?)

Crec que es troba situat a la constel.lació de Scorpio, un poc més a dalt de la estrella principal que es Antares. Es molt fàcil trobar. Si mirem cap al sud a primera hora de la nit (cap al SSW conforme avança la nit) veurem una "estrella" molt brillant, eixe és Júpiter. Baix de Júpiter, es troba Antares, la estrella principal de Scorpio.
De totes formes nosaltres a no ser que tinguem el telescopi molt, però molt ben posat en estació, (per a fer fotografia de llarga exposició) no solem utilitzar coordenades. Pero ací van

Ascenció Recta: 16h 34m
Declinació: -21º 28'

No parles si allò que vas a dir, no és més bonic que el silenci. (proverb xinés)

Desconnectat Vaqueret

• Equip tècnic AVAMET
  • Mànega
  • *
« Respondre #5 el: 17 de Ago de 07, 18:32:10 pm »

Crec que es troba situat a la constel.lació de Scorpio, un poc més a dalt de la estrella principal que es Antares. Es molt fàcil trobar. Si mirem cap al sud a primera hora de la nit (cap al SSW conforme avança la nit) veurem una "estrella" molt brillant, eixe és Júpiter. Baix de Júpiter, es troba Antares, la estrella principal de Scorpio.
De totes formes nosaltres a no ser que tinguem el telescopi molt, però molt ben posat en estació, (per a fer fotografia de llarga exposició) no solem utilitzar coordenades. Pero ací van

Ascenció Recta: 16h 34m
Declinació: -21º 28'

:-*

Anit, sopant i descansant de tanta vaca en la caseta de camp, em vaig posar a explicar als meus fills noms d'estreles i constel·lacions. El problema és que, entre que estava un poc nuvol i la contaminació lumínica de la recentment construïda Castalla internacional  :'( sols es veien les estreles més brillants, Vega al capdamunt, Arturo rogenca cap a l'oest, Altair i Deneb altes cap al est.... i, com no, Júpiter. Pero no vaig vore res que s'assemblara a Saturn, i ara que ho dius era per que els pins situats al sud ens ho tapaven (Jupiter a males penes assomava)

Desconnectat Vaqueret

• Equip tècnic AVAMET
  • Mànega
  • *
« Respondre #6 el: 21 de Ago de 07, 12:11:06 pm »
Ja l'he local·litzat! està davall mateix de les pleiades i, per tant, surt prou tard. Per això no el veia.

l'alfa de scopio, no era Betelgeuse? o Betelgeuse estava en el muscle d'Orió? Buff, sempre les confonc.......

Desconnectat meteoloco

• Tempesta
  • *
  • Zen
« Respondre #7 el: 21 de Ago de 07, 18:39:51 pm »
L'alfa de Scorpio es Antares.

Esta nit, això de les 11 ó 12 (per evitar que Júpiter baixe i no es vega), estarà Antares (estrella de color roig), La Lluna (en quart creixent) i Júpiter, dalt un poquet a la esquerra; tot això en uns 10º de cel, calcule jo.

Després a la matinada al costat de les Plèyades a la Constel.lació de Tauro, el que podem veure es Marte; Saturn, ara ja no és visible, ja que es troba a la constel.lació de Leo, es a dir en la constel.lació en la qual es troba ara mateix el sol i per tant sense posibilitats de ser vist.

I Betelgeuse, efectivament està en el muscle de Orió que per a mí es la constel.lació més fàcil i més bonica.

He intentat ficar un mapa del cel d'esta nit a diverses hores, però el que tinc funciona en MS-DOS i em resulta un poc complicat tant el copiar i pegar, com escanejar-lo, ja que a casa no tinc escàner i al treball no tinc el programeta d'Astronomia  :oops:. Però poc a poc.

De totes formes no vas a tindre cap problema. Cap al sudoest molt prop de La Lluna, alvoltant de las 11 de la nit, Júpiter, i cap a la matinada cap a l'est prop de les Plèyades, Mart.

Desconnectat meteoloco

• Tempesta
  • *
  • Zen
« Respondre #8 el: 21 de Ago de 07, 19:03:47 pm »

De totes formes no vas a tindre cap problema. Cap al sudoest molt prop de La Lluna, alvoltant de las 11 de la nit, Júpiter, i cap a la matinada cap a l'est prop de les Plèyades, Mart.

Si els núvols ho permeten   :D

Desconnectat Vaqueret

• Equip tècnic AVAMET
  • Mànega
  • *
« Respondre #9 el: 21 de Ago de 07, 19:37:28 pm »
Gràcies.....  :D

El problema, llevat de la confusió Antares-Betelgeuse que sempre l'he tenguda i sempre la tindré -supose per que al set Antares una estrela mes 'surenya', trobe més encertat que tinga un nom àrab-, era la localització de Saturn. Júpiter es massa brillant per a ser confòs amb cap altra objecte.
Y, clar, a simple vista vaig confondre Mart amb Saturn. Les dos solen ser rogenques i es fàcil que Mart tinga una magnitut pareguda Saturn.