Hola!, companys d’afició:
Tot seguit mostraré els resultats que m’han eixit d’aplegar les dades meteorològiques registrades al meu observatori durant els 3 últims mesos,
Setembre, Octubre i Novembre, que es consideren com a Tardor climàtica, perquè pertanyen al trimestre on la temperatura va de baixa, després del període estiuenc. A més de les temperatures mitjanes i la precipitació acumulada en aquest període, també faré una breu ullada a l’històric de dades del meu observatori, 19 anys per a la pluja i 8 per als altres meteors. Abans que res, però, voldria fer referència a les dues singularitats destacables en aquesta Primavera d’hivern climàtica, esdevingudes la primera i la darrera setmana del trimestre considerat, fora de les quals l’ensopiment meteorològic ha estat el tret dominant.
Destacable fou l’onada de calor que ens visità a començament de Setembre, la qual va aconseguir batre rècords (en més de mig segle, segons les informacions que es difongueren) a molts observatoris de les nostres comarques valencianes. Destacable fou també la pluja de finals de Novembre, gràcies a una combinació persistent de baixes pressions en superfície, bossa freda en les capes altes i vent de component marítima, amb l’ajut de l’orografia i la calor de la mar (la desitjada pels aficionats “gota freda”, que a la fi va arribar). En alguns indrets, com el cap i casal, el 27/11/2016 fou el dia més plujós d’aquest Novembre i de la darrera dècada, amb una impressionant mànega marina per “reblar el clau”. A més a més, els dies següents foren molt productius quant a precipitacions a les comarques habitualment afavorides per aquest meteor i que darrerament estaven molt mancades d’aigua; pense sobretot en La Ribera i la Safor.
La Tardor climàtica al racó de la comarca del Camp de Túria on hi ha el sensors meteorològics que recullen aquestes dades (
La Conarda de Bétera), a grans trets, ha anat així:
la temperatura mitjana s’ha situat en 0,8º C superior a la normal (que considere com la mitjana de la sèrie oficial de 30 anys, 1971-2000, de l’observatori de referència més proper: l’aeroport de Manises, corregida per la diferència d’altura entre observatoris),
la pluja replegada s’ha quedat en 18 mm per davall de la normal (mitjana de la sèrie oficial de 30 anys citada abans) i
el vent ha bufat 1,1 km/ h més fluix que la mitjana de 8 anys de registres del meu observatori per al mateix període estacional. Finalment i sense abandonar aquest darrer meteor,
la direcció predominant ha sigut la més habitual per a l’estació: ESE. Ho podeu comprovar amb una miqueta més de detall en el quadre resum que he preparat i que vos adjunte al final d’aquest apunt.
Si ens fixem en les gràfiques de l’evolució anual de la temperatura mitjana i de la pluja replegada durant la Tardor climàtica dels darrers anys (que adjunte), veurem que, malgrat les oscil·lacions, la temperatura segueix una línia lleugerament ascendent i al voltant d’un 5 % per damunt del valor del patró; mentre que la pluja, que aquest any s’ha situat un 10 % per davall de la línia del patró, manté una evolució contrària, lleugerament a la baixa, amb els litres o mm acumulats oscil·lant, força més irregularment, al voltant del valor considerat com a normal. És un resultat que, per altra banda, no ens hauria de sorprendre, ja que ens trobem de ple en un canvi climàtic d’aquesta mena.
Finalment, vos recordaré les previsions per a l’Hivern climàtic que ara comença. Segons AEMet, a la banda Est de la península Ibèrica continuarem amb temperatures superiors i precipitacions iguals o superiors a les normals. Bona notícia aquesta darrera, tot i que ara mateix no ho semble per l’excessiva humitat regnant.
Tot això ho he desenvolupat també en un apunt del meu blog:
http://blocs.mesvilaweb.cat/ildecp/?p=271124.
Fins la propera i a seguir bé. Que l’any 2017 ens porte salut i bona meteorologia!