Autor Tema: Resum meterològic de la Primavera climàtica del 2017  (Llegit 687 cops)

0 Usuaris i 1 Visitant estan veient aquest tema.

Desconnectat Ilde C. P.

• Associat AVAMET
  • Pluja
  • *
  • Missatges: 101
  • Gaudiu d'aquest dia!
Resum meterològic de la Primavera climàtica del 2017
« el: 12 de Jun de 17, 09:02:46 am »
Bon dia i bona hora, companys d’afició:

Tot seguit mostraré els resultats d’aplegar les dades meteorològiques registrades al meu observatori durant els 3 últims mesos, març, abril i maig, que es consideren com a Primavera climàtica, perquè pertanyen al trimestre on la temperatura va de pujada. A més de les temperatures mitjanes, la precipitació acumulada i la velocitat mitjana i direcció dominant del vent registrades en aquest període, també faré una breu ullada a l’històric de dades del meu observatori, 19 anys per a la pluja i 9 anys per als altres meteors.

Abans de comentar les dades habituals, acostume a començar per les singularitats que m’he trobat al llarg del trimestre considerat; si bé, en aquest cas no són massa dignes d’esment. Si de cas, el fet que tots els valores extrems de les variables meteorològiques (temperatura màxima i mínima, precipitació màxima i velocitat màxima de vent) s’han esdevingut al mes de Març i això no és cosa tan freqüent. Al nostre país la pluja cau de forma tan irregular que no ens sorprèn que la precipitació de la Primavera climàtica del 2017 s’haja concentrat en un curt episodi de DANA/ “gota freda” ocorregut el mes de Març; una pluja intensa que hem d’agrair que no produira danys greus, sinó més aviat beneficis per al camp.

La Primavera climàtica d’enguany no ha portat massa sorpreses al meu observatori d’aficionat, situat al terme de Bétera (Camp de Túria): la temperatura mitjana s’ha mantingut més càlida i hem arreplegat menys pluja que el patró (dades del 1971 al 2000 a l’aeroport de Manises), si fa no fa en la línia de l’any passat. Quant al vent, sembla que la intensitat mitjana haguera augmentat una mica; tanmateix s’esdevé la coincidència del canvi d’anemòmetre, que vaig haver d’escometre a Febrer passat, avinentesa que molt probablement és la responsable de l’increment observat.

A grans trets, ha anat així: la temperatura mitjana s’ha situat en 16,1º C, 1,2º C superior a la normal; la pluja replegada, 87,4 mm, s’ha quedat un 19 % per davall de la xifra normal (108 mm); i el vent ha bufat de mitjana a 5,8 km/ h, 0,8 km/ h més fort que la mitjana de 9 anys de registres del meu observatori per al mateix període estacional; i, sense abandonar aquest darrer meteor, la direcció predominant ha evolucionat de la component Oest cap a l’Est, com és habitual al lloc on visc conforme ens acostem a l’estació estival. Ho podeu comprovar amb una miqueta més de detall en el quadre resum que he preparat i que vos adjunte al final d’aquest apunt.

Si ara ens fixem en les gràfiques de l’evolució anual de la temperatura mitjana i de la pluja replegada durant la Primavera climàtica dels darrers anys (que adjunte), veurem que, amb petites oscil·lacions, la temperatura segueix una línia clarament ascendent: la línia verda mostra la tendència, que en 2017 es troba situada 1,4º C per damunt del patró; mentre que la pluja manté una evolució contrària, tot i la major irregularitat de les oscil·lacions que no ho fa evident a primer colp d’ull: la línia fúcsia mostra la tendència, on aquest any se situa uns 10 mm per damunt del patró. En efecte, mentre que el total de pluja anual es manté per davall del patró, el total primaveral es manté per damunt. La raó la trobem en que la distribució estacional de la pluja no és regular ni s’ajusta al patró en el cas de la Primavera i de l’Hivern.

Quant a les previsions per a l’Estiu climàtic que ara comença, segons AEMet, a la banda Est de la península Ibèrica continuarem amb temperatures superiors a les normals i precipitacions dins de la normalitat; és a dir, calor sufocant i sequera estiuenca; cap novetat, doncs.

Tot això també ho he desenvolupat en un apunt del meu blog:  http://blocs.mesvilaweb.cat/ildecp/?p=271653.

Fins la propera i a seguir bé.