Bon dia, companys:
Tot i saber que juny és un mes climàticament estiuenc, aquest del 2019 ha sigut malauradament i excepcionalment eixut. No ha plogut gens al meu observatori, cosa que no havia ocorregut en cap dels darrers 22 anys de registres de què dispose; tot i que en 2009 els 0,4 mm recollits s’hi acostaven prou. Pel que fa a la temperatura, amb un valor mitjà bastant a prop de la normalitat, 22º C, hem gaudit d’unes 3 setmanes una mica més fresquetes del normal, que em recordaven la bonança dels junys d’antany; però amb un comiat que ens retornava a l’escalfament climàtic més actual: una onada de calor excepcional, amb registres que en molts llocs del país superaven els 40º C termomètrics; valors que, malgrat la baixa humitat relativa, s’apujaven encara més si consideràvem la temperatura de xafogor; una situació perillosa per als qui s’hi exposaven massa temps; amb vent més aviat fluix de component sud-est (i encara gràcies que no havia bufat de ponent!). Dissortadament, la collita d’excepcions meteorològiques negatives per als ecosistemes (calor, sequera) no s’atura.
Tot seguit adjunte, per una banda, un quadre resum dels valors mitjans, extrems o acumulats de temperatura, pluja i vent, i, per altra, les gràfiques de l’evolució temporal d’algunes de les variables meteorològiques més comunes del sisè mes de l’any 2019, tal com han quedat registrades al meu observatori d’aficionat, situat a la banda més alta del terme de Bétera (Camp de Túria), a un racó de la partida de les Malladetes, anomenat la Conarda.
En qualsevol cas, també podeu ampliar aquesta informació a l’apunt que he penjat al meu blog:
http://blocs.mesvilaweb.cat/ildecp/?p=273440.
A gaudir de l’estiu, però protegint-se del sol inclement que domina l’oratge de juliol (“Juliol és el mes del sol”).