Autor Tema: Què és més correcte?  (Llegit 3860 cops)

0 Usuaris i 1 Visitant estan veient aquest tema.

Desconnectat Timonet gelat

• Soci Fundador d'AVAMET
  • Administrador
  • Mediterranean DANA
  • *
  • Missatges: 7.093
Què és més correcte?
« el: 02 de Gen de 09, 21:47:56 pm »
Què és més correcte per a obtindre el valor de la mitja anual?

1) La mitjana anual feta amb la mitja aritmètica dels mesos del any.
2) La mitjana anual feta amb la mitja aritmètica de la mitja aritmètica de les màximes i mínimes diàries?

Ho dic per que no coincideix...

1) 16,829ºC = 16,8ºC
2) 16,855ºC = 16,9ºC
Entre Ontinyent (340 msnm) i Madrid (650 msnm)

Desconnectat sergisellop

• Administrador
  • Tempesta
  • *
  • Missatges: 1.397
    • dissenyss.com
Re: Què és més correcte?
« Respondre #1 el: 02 de Gen de 09, 22:43:28 pm »
Pregunta ràpida i tonta sense pensar massa:

La mitjana aritmètica de cada mes l'has feta com a mitjana aritmètica de las màximes i mínimes diàries?

Ho dic perquè a primera vista si les fas així el valor hauria de coincidir... crec  :P :P

• Soci Fundador d'AVAMET
  • Administrador
  • Mediterranean DANA
  • *
« Respondre #2 el: 02 de Gen de 09, 22:51:58 pm »
La mitjana aritmètica de cada mes l'has feta com a mitjana aritmètica de las màximes i mínimes diàries?

No, l'he feta amb la mitja de mitja de màximes i mitja de mínimes diàries del mes. D'aquesta manera després faig la mitjana anual feta amb la mitja aritmètica de la mitja aritmètica de les màximes i mínimes diàries.
« Darrera modificació: 02 de Gen de 09, 22:55:34 pm per Timonet gelat »

Desconnectat sergisellop

• Administrador
  • Tempesta
  • *
    • dissenyss.com
« Respondre #3 el: 02 de Gen de 09, 23:11:08 pm »
Sí, volia dir això, que m'he menjat una "mitjana"  ::)

El que pretenia dir és que si la forma de calcular la mitjana d'un mes per a després fer la mitjana de l'any amb eixes 12 xifres, és igual que la manera de calcular la mitjana d'un any, les mitjanes definitives haurien de ser iguals.

Vull dir, si el mètode de càlcul d'una mitjana mensual i una anual és igual, si fas la mitjana dels mesos arribaràs a l'anual exacta.

De totes formes, aquesta hipòtesi que no et puc confirmar perquè és una suposició imagine que no et quadrarà per culpa del truncament de decimals... (més informació "el vaquero castellut")

Tot per intuició femenina  ::)

Desconnectat Vaqueret

• Equip tècnic AVAMET
  • Mànega
  • *
  • Missatges: 4.113
  • El seny em perseguix... pero jo soc més ràpid.
« Respondre #4 el: 03 de Gen de 09, 02:57:57 am »
Lo mateix és cagar que fer de cos...... També se li diu propietat associativa de la suma

I si no és lo mateix, és que en els decimals està la questió......

Crec que la raó principal de disposar de estacions automàtiques és, precisament, el no tindre que acudir a les màx. i mín. al hora de calcular mitjanes. Devem aprofitarmos de tindre accés a eixes dades.

Vull dir: Lo ideal seria fer mitjana de totes les dades disponibles, el problema pràctic que du això és que moltes voltes tenim dies on falten dades. Per a solventar això sol gastar-se una segon taula de dades diàries on puguem editar 'a mà' la mitjana (o bé interpolant les dades que falten o be - si falten massa- per (màx-mín)/2), per raons de càlcul, estes mitjanes diàries deuen tenir el màxim de decimals possibles per a evitar-nos la pèrduda d'alguna décima -com a molt- en el resultat final. Si el software que teniu no ho permet, sería una bona sol·lució el tindre alguna eina que permetera la importació a algun sistema de base de dades (Access, MySQL,...) i poder fer consultes amb SQL a més de poder editar ràpida i fàcilment les dades.
Com que no conec les programetes que gasteu, si algú està interessat en fer això, lo únic que té que fer és publicar ací alguna mostra del arxiu de dades del programa que gaste (weatherlink, vws,... i quina seria la base de dades que vol gastar, que jo li faré una utilitat per passar d'un a l'atre sistema.

• Soci Fundador d'AVAMET
  • Administrador
  • Mediterranean DANA
  • *
« Respondre #5 el: 03 de Gen de 09, 11:25:14 am »
Vaquero, no és per desmuntar-te la teoria que t'has currat, però no estic treballant amb mitges de estacions automàtiques (cinc-minutaries) sinó amb (max+min)/2... sempre tinc un full de càlcul per a fer açò, el que jo anomene la mitja anual clàssica. Adjunte dades any 2008 per a que ho vegeu.

[adjunt esborrat per l'administrador]

Desconnectat sergisellop

• Administrador
  • Tempesta
  • *
    • dissenyss.com
« Respondre #6 el: 03 de Gen de 09, 13:39:47 pm »
Jo, pel que fa a la diferència de decimals, em ratifique... cosa de les maquinetes que van menjant-se números i al final no coincideixen mai les coses.

Truncar i truncaaaar  ;D

Desconnectat Vaqueret

• Equip tècnic AVAMET
  • Mànega
  • *
« Respondre #7 el: 03 de Gen de 09, 16:49:07 pm »
La veritat és que no acabe de compendre per a què val això. La mitjana clàsica diaria, que jo sàpia, es trau amb 4 valors: màx, min, valor a les 8 UTC i valor a les 20 UTC. Tampòc entenc la utilitat de una estació automàtica si no és per a obtindre mitjanes reals.

El error en la fulla de càlcul, com t'he dit en la 1ª contestació el tens als decimals. Posa les mitjanes diaries amb 2 decimals i voràs com tot coincideix. a més de que ho has de fer ja que el error de una mitjana sempre és molt mes xicotet que el de les dades d'on ve.
« Darrera modificació: 03 de Gen de 09, 16:51:59 pm per Vaqueret »

• Soci Fundador d'AVAMET
  • Administrador
  • Mediterranean DANA
  • *
« Respondre #8 el: 03 de Gen de 09, 17:38:42 pm »
El error en la fulla de càlcul, com t'he dit en la 1ª contestació el tens als decimals. Posa les mitjanes diaries amb 2 decimals i voràs com tot coincideix. a més de que ho has de fer ja que el error de una mitjana sempre és molt mes xicotet que el de les dades d'on ve.

No pot ser, excel té en compte tots els decimals sempre...

Desconnectat Vaqueret

• Equip tècnic AVAMET
  • Mànega
  • *
« Respondre #9 el: 03 de Gen de 09, 17:58:33 pm »

No pot ser, excel té en compte tots els decimals sempre...

Has tengut en compte que el pes de cada mes pot ser diferent, ja que tenen diferent nº de dies?

En serio: deixeu-vos de excels i agafeu una bona base de dades.......

• Soci Fundador d'AVAMET
  • Administrador
  • Mediterranean DANA
  • *
« Respondre #10 el: 03 de Gen de 09, 18:01:33 pm »
Has tengut en compte que el pes de cada mes pot ser diferent, ja que tenen diferent nº de dies?

Bingo !!  :-* :-* :-*

Desconnectat sergisellop

• Administrador
  • Tempesta
  • *
    • dissenyss.com
« Respondre #11 el: 03 de Gen de 09, 21:06:20 pm »
Una bona solució, que a mi m'apanya molt, és utilitzar les mitjanes diàries que registra el fitxer NOAAMO.

Ja sé que sóc pesat amb este fitxer però ací les mitjanes diàries les calcula amb TOTES les dades del dia i no només amb la màx-mín o amb l'afegit de dues mesures més.

Jo sóc molt partidari de reduir la quantitat d'informació per a deixar-la accessible i utilitzable, però quan es fa aquesta reducció s'han d'emprar les dades més representatives i aprofitant tota la informació disponible, sobretot quan és senzilla d'aconseguir.

Desconnectat Vaqueret

• Equip tècnic AVAMET
  • Mànega
  • *
« Respondre #12 el: 03 de Gen de 09, 21:22:48 pm »
Una bona solució, que a mi m'apanya molt, és utilitzar les mitjanes diàries que registra el fitxer NOAAMO.

Ja sé que sóc pesat amb este fitxer però ací les mitjanes diàries les calcula amb TOTES les dades del dia i no només amb la màx-mín o amb l'afegit de dues mesures més.

Jo sóc molt partidari de reduir la quantitat d'informació per a deixar-la accessible i utilitzable, però quan es fa aquesta reducció s'han d'emprar les dades més representatives i aprofitant tota la informació disponible, sobretot quan és senzilla d'aconseguir.

TOTALMENT d'acord amb tú.
Per això feia notar la utilitat d'importar les dades diaries -mitjes, màxs i mins, etc..- (i el NOAAMO és ideal per a fer-ho amb una simple plantilla de importació per a Access) a una base de dades on es puguen fer consultes SQL.