Vaquer una pregunta:
En el teu bloc (meteocastalla.blogspot.com), he vist que comentes que donat que s´hi estant buidant (extraient i tirant de forma bestial), l'aigua del aqüífer de la marjal, açò afecta al regim i distribució de les pluges, amb la conseqüència de que aquestes es concentren mes cap al l´est de la foia.
Em pareix un tema del mes interessant, (i acollonant), i m´agradaria que me ho pogueres aclarir (si pots, clar
), sobretot la relació entre la pluja i el aqüífers, i sobretot, quines son les consecuencies per a la foia. (Aumenta la falta de pluges ací en Onil i Castalla, i aquests es donarien mes cap al est
?
)
Axò és algo que encara s'està investigant.
Tot ve de fa uns anys, els sovietics van extraure moltíssima aigua del sud dels Urals i van desviar, inclus, rius cap a les estepes per a produïr mes cereals i arròç.
Això va produir dos efectes inmediats: Es va acabar amb el patir les grans famolenques que històricament havien passat, per un costat, i la pluviometria de la regió situdada entre el Caspi i Aral es va reduír a menys de mitat.
Com que cap canvi s'han observat en les situacións sinòptiques de la zona, i tenint en compte que la major part de la pluja era deguda a tronades, alguns cientifics van posar el punt de mira en la relació del 'condensador terra- estratosfera' i la formació de tronades. Este condensador deu la seua existència per una part a les partícules carregades de la mitjana i alta atmòsfera i, per atra, a la conductivitat del sol (del terreno, vamos).
En definitiva, es creu que, en presencia de convecció, ésta crea per rozament, càrregues en número dirèctament proporcional a la condictivitat del terreny de baix, càrregues que son atretes per el 'efecte condensador' cap amunt, reforçant molt la convecció purament termodinàmica.
Llevat d'algunes publicacions fetes per científics russos, encara no ha eixit res definitiu sobre estos efectes de la electricitat en l'atmosfera.
El meu germà Xavi em va dir que una de les investigacions en curs del CEAMET consisteix, precisament, en tractar de mesurar el canvi pluviometric de les zones humides valencianes en funció de la seva dessecació. Pero clar, això és una cosa d'anys, aixina que tocarà esperar les resultats definitius, pero per ara tot apunta a que la relació es clarissima.